Няма лесни за разследване корупционни престъпления
Чужди и български експерти споделиха впечатления от проведеното обучение на тема "Активен подкуп в публичния сектор. Търговия с влияние. Корупция в съдебната система. Корупция във футбола."
Тридесет и шест съдии, прокурори и следователи взеха участие в проведения на 29-31 май 2013 г. семинар на тема "Активен подкуп в публичния сектор. Търговия с влияние. Корупция в съдебната система. Корупция във футбола". Обучението е първото от планираната поредица обучения, организирани в рамките на осъществявания от Националния институт на правосъдието проект "Комплексна и устойчива програма за обучение на магистратите, в контекста на пълноправното членство в Европейския съюз". Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
Лектори в обучението бяха водещи експерти на Академията по Европейско право (Трир), с която Националният институт на правосъдието има подписано споразумение за сътрудничество по проекта – г-н Алан Бакарезе – специален съветник и експерт в областта на антикорупцията и г-н Ян Хрубала – председателстващ съдия в Специализирания наказателен съд, разглеждащ корупционни дела в Словакия. В семинара се включиха и двама български съдии – обучители в областта на наказателното право – г-н Красимир Шекерджиев – съдия в Софийския апелативен съд, дългогодишен преподавател в Националния институт на правосъдието и г-жа Даниела Борисова – съдия в Софийски районен съд.
КАКВА Е СПОРЕД ВАС СПЕЦИФИКАТА ПРИ РАЗСЛЕДВАНЕТО И ДОКАЗВАНЕТО НА КОРУПЦИЯТА В СПОРТА И В СЪДЕБНАТА СИСТЕМА ?
1. Красимир Шекерджиев
Общото между всички корупционни престъпления е това, че те са сложни, изискват множество усилия на разследващите органи, събиране на разнообразни доказателства и специфично познание от магистратите, ангажирани с наказателното производство по дела с предмет тези престъпления. Няма лесни за разследване корупционни престъпления, тъй като естеството им предполага усложнена престъпна дейност, осъществявана в повечето случаи от високообразовани и твърде интелигентни граждани. Това, което винаги съм смятал, е, че основното при разследването на корупционните престъпления е наличието на воля – държавна за безкомпромисна борба с това явление, институционална – с оглед компетентността на полицейските служители и магистратите, работещи по тези дела, както и на разбиране, че тази борба е дълъг и труден процес и изисква търпение.
2. Ян Хрубала
Аз не мисля, че за доказването на корупцията в тези области са необходими специални инструменти (различни процесуални мерки, които не се използват за справяне с друга корупция) – дори би било неконституционно, но е необходим по-внимателен подход. Това означава, и то се отнася най-вече за съдебната власт, че работата върху делата трябва да се концентрира в ръцете на по-малки и надеждни групи специализирани екипи без да се забравя многократната защита на чувствителната информация.
3. Алан Бакарезе
Наличните инструменти за разследване на корупцията в съдебната система и спорта са до голяма степен същите. Всяко сериозно разследване в такива сложни случаи трябва да бъдат добре обезпечени, следователите и прокурорите, които се занимават с тях трябва да бъдат добре обучени и опитни, а всички специални инструменти за разследване трябва да се използват в съответствие със закона. Цялостната справедливост на един съдебен процес и разследването, което го подкрепя трябва да се постигне в съответствие с един прозрачен и последователно прилаган правен кодекс.
КАК ОЦЕНЯВАТЕ ПРОВЕЖДАНЕТО НА СЪВМЕСТНИ ОБУЧЕНИЯ, В КОИТО УЧАСТВАТ ЕКСПЕРТИ ОТ РАЗЛИЧНИ ПРАВНИ СИСТЕМИ?
1. Красимир Шекерджиев
В контакта си с колеги от страни- членки на ЕС съм установил, че в голяма част от случаите проблемите, които се поставят пред магистратите, занимаващи се с наказателно право, са идентични. Ето защо познанието за разрешаването им в различните правни системи е винаги интересно и наред с това полезно. Това е и причината да си мисля, че провеждането на съвместни обучения е подходящ и полезен начин за повишаване на квалификацията на магистратите по материята- предмет на обучението. Не на последно място, тези обучения спомагат да се разбере чуждата национална правна система и конкретно да се сближат позициите на магистратите по отношение на важни въпроси, свързани с приложението на закона и наказателната процедура. Това е особено съществено за престъпления, които имат международен елемент и които се срещат все по- често в рамките на ЕС.
2. Ян Хрубала
Няма "най-добра практика" за нищо, което се използва в целия свят. Всяка страна има не само своя собствена правна система, но и различни традиции, култура и т.н. Някои практики дават резултат някъде, други – на друго място, но да се познават други подходи е несъмнено важно. Споделянето, сравняването, приемането и създаването на политики след това е едно от най-големите предизвикателства на днешния мултикултурен свят.
3. Алан Бакарезе
Винаги си заслужава да се чуе мнението на професионални юристи от някоя чужда юрисдикция. На едно ниво, те могат да предоставят интересно звучаща основа за потенциални нови идеи. Освен това, те могат и да осигурят достъп до нова система на потенциално сътрудничество и да действат като бъдещ източник за юридически консултации.
Все по-голяма част от нашата работа в криминалната сфера е от транснационален характер, така че доброто познаване на други системи и процеси е важно.
КАКВА СПОРЕД ВАС Е ПРАКТИЧЕСКАТА РОЛЯ НА ПОДОБЕН ВИД ОБУЧЕНИЯ, ПРОВЕЖДАНИ ПО ТЕМИТЕ, ПРЕДМЕТ НА НАСТОЯЩОТО ОБУЧЕНИЕ?
1. Красимир Шекерджиев
Сближаването на позициите на магистрати, част от различни правни системи и получаването на познания за действието на чуждата правна система са пряка и ясно видима полза от тези обучения. Те дават отговор на общи въпроси, свързани с материалното право и наказателната процедура и са важен инструмент за обмяна на опит. Познанието за чуждата правна система, намерените от колегите отговори на общи въпроси и споделянето на общи проблеми винаги е начин да се разшири кръгозорът на магистрата и, разбира се, да се повиши квалификацията му.
2. Ян Хрубала
Отговорът на този въпрос се съдържа в отговора на първия въпрос. Ако участниците на такива "сравнителни обучения" виждат какво дава резултат и какво не дава резултат в други страни, те могат не само да споделят и сравняват, но също и да приемат, да усвоят или, разбира се, да не се съгласят. Такъв подход (даващ възможност за контакт и сравнение) е особено важен за страните от Европейския съюз, които са изправени пред проблеми за трансформация.
3. Алан Бакарезе
Практическият ефект е да се споделят най-добрите практики и да се въведат потенциално нови начини за работа и сътрудничество при сложните и предизвикателни въпроси за разрешаване. Те са и средство за осигуряване подкрепа за съдии, прокурори и следователи, които работят в трудна среда и които могат да се срещнат, за да споделят общия си опит и проблеми. Такива обучения несъмнено стимулират високия дух и са полезни при създаването на важни мрежи за сътрудничество.