Задължителното първоначално обучение на кандидатите за младши магистрати отчита потребностите на българската правораздавателна система от млади и добре подготвени за практиката кадри. Стандартите на обучение се доближават до едни от най-големите съдебни школи в Европа – испанската и френската.
Това стана ясно на заключителна пресконференция днес по проект „Компетентна съдебна система и повишаване на капацитета и ефективността в правораздаването чрез обучение”, изпълняван от Националния институт на правосъдието и финансиран по ОПАК.

Участие в пресконференцията взеха Драгомир Йорданов, директор на Националния институт на правосъдието и Стоил Пашкунов, заместник директор на НИП, които представиха анализ и оценка на проекта, продължил 22 месеца. Събитието уважиха конституционните съдии Кети Маркова, Благовест Пунев и Румен Ненков, магистрати и постоянни преподаватели от НИП.

В рамките на проекта с цел въвеждане на нови технологии в обучението, както и за по-екологичен подход, бяха закупени 70 бр. електронни четци. Младшите магистрати ги използват в обучението при ежедневната им работа с делата и казусите, като така те работят с документите в реално време. „Това е стъпка към въвеждането на електронното правосъдие”, каза директорът на института Драгомир Йорданов.

Бяха изготвени пет помагала – практически наръчници – по гражданско процесуално право и наказателно процесуално право за младшите съдии и прокурори. В тях са описани различни типични ситуации, с които те ще се сблъскат в понататъшната си правораздавателна дейност. По този начин се постига и уеднаквяване на съдебната практика. В подготовката на помагалата участваха 33 български магистрати и като редактори – четирима конституционни съдии. Помагалата вече се разпространяват в съдилищата и прокуратурите в страната, за да послужат на младшите магистрати в тяхната практическа работа. Към изданията има огромен интерес не само от страна на младшите съдии и прокурори, но и от действащи техни колеги.

Проектът обърна и сериозно внимание на фигурата на магистратите – наставници. В обучения бяха сертифицирани 17 новоназначени през 2013г. наставници. „Фигурата на наставника е много важна за работата на младшите магистрати при навлизане в съдебната системата и когато започнат да правораздават. Голяма оценка за нас е, че в доклад, поръчан от ЕК за добри практики в съдебното обучение, България влезе именно с фигурата на магистрата – наставник”, отбеляза Драгомир Йорданов.

 

 

 

Skip to content